A makrobiotika tudományában is kellő helyet kapnak ezek az emésztést segítő ételek.  

Azonban a saláta nem csak arra korlátozódik, hogy nyers zöldségeket tálalunk, bár a modern időkben gyakran ezt tartalmaznak.

Maga a saláta szó a latin „herba salata” kifejezésből mások szerint a „salted green” vagyis sózott zöld kifejezésekből ered. Ez fejezte ki, hogy a zöldségeket megsózták mielőtt salátaként fogyasztották őket.

Ha a nyers zöldségeket sóba vagy hagyományosan sós ecetbe tesszük, akkor ez kiegyenlíti a nyers zöldségek energiáját, nedvességet von el a zöldségből, puhábbá és könnyebben emészthetővé teszi azokat számunkra.

makrobiotikában általános, hogy a főtt salátákat sokkal gyakrabban készítjük, mint a nyerseket. Gyakoriságuk az étrendben függ a hozzávalóktól és az évszaktól, amikor az ételt tálaljuk.

 

A saláták szerepe a mai étkezésben

 

Az emberi emésztő rendszer nem arra alakult ki, hogy nagy mennyiségben emésszen meg nyers növényi táplálékot.

Valamennyit fogyasszunk időről időre, ha jó egészségben vagyunk. A cellulóz erős növényi rost és nem könnyen bomlik le az emberek emésztő szerveiben.

Az olyan módszerek, mint a főzés, savanyítás és erjesztés/fermentálás a testünkön kívül végzik el ezt a „lebontási” folyamatot.

 

Miért olyan népszerűek manapság a nyers saláták? 

 

A nyers zöldeknek hűtő hatása van az emberre és segít kiegyensúlyozni a túlzott mennyiségben fogyasztott hús termékek, húsok, tojás, sajt, pulyka és más állati eredetű ételek hatását a testre.

nyers saláták népszerűsége tehát annak köszönhető, hogy ebben a században túlzott mennyiségben eszünk a marha, a csirkehúst, a sajtot és más állati eredetű élelmiszereket.

Ez az oka annak is, hogy az éttermek, amelyek grillezett, sült húsokat árulnak, természetes módon nyers salátákat is kínálnak hozzájuk.

 

makrobiotika_salatak

 

A saláták szerepe az egészséges makrobiotikus étrendben

 

Frissességet és könnyedséget adnak az ételekhez és részei az egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek. Elkészítésükhöz a nagyon sok természetes alapanyagot tudunk felhasználni roppant változatos módon.

Alapvetően 4 féle fő típust különböztetünk meg a makrobiotikus salátákon belül:

 

          1. Főtt gabona saláták

Hidegen fogyasztva igen táplálók a kánikulában.

Alap elkészítés: megfőzzük a gabonákat vagy a tésztát és megvárjuk amíg kihűl. Ezekhez adhatunk főtt kukoricaszemeket csőről levágva, olíva bogyót, nyers felkockázott pritamin paprikákat sokféle színben, nyers sárgarépa kis kockákat.

Adhatunk a főtt tésztához főtt csicseriborsót és főtt kukoricaszemeket. Remek nyári tészta saláta. Hidegen hűtőszekrényben tároljuk 2 napig fogyasztható biztonsággal és élvezhetően.

Tálaláskor pirított fekete szezámmaggal szórva még izgalmasabb látvány.

 

          2. Növényi fehérje (pl. bab, lencse, borsó) 

Remek nyári fehérje a bab, lencse és csicseriborsó salátafélék.

Az alaposan megfőtt növényi fehérjéhez adhatunk kicsi olajat, apróra darabolt lila hagymát, magjától megtisztított uborka szeleteket, vékonyra szeletelt kínai kelt, amit korábban meggyúrtunk, és elveszítette víztartalmának jelentős részét.

 

          3. Zöldség fogások

Ilyen például a blansírozott, gőzölt úgynevezett főtt saláták is, amiket rövid ideig hőkezelünk. Nem nyersek, viszont minden vitamin tartalmukat megtartják és könnyebben emészthetők.

 

          4. Savanyúságok 

Ide tartoznak a rövid, közepes és hosszabb ideig erjesztett savanyú-saláta félék.

 

Minden saláta, öntet csak természetes összetevőkből áll.

Az egyszerűbb salátákat bonyolultabb fogásokhoz fogyasztjuk. Azokat, amelyek háromnál több összetevőből állnak, inkább egyszerűbb ételekkel párosítjuk

Mártogatós nyers vagy enyhén főtt, blansírozott vagy savanyított zöldségeket, partikon, büfékben, speciális alkalmakon tálalunk, és általában előételként fogyasztjuk őket.

FONTOS! A könnyebb emésztés végett, a salátákból és a savanyúságokból néhány kanállal elég az étkezés végén fogyasztani.

 

A következő részben könnyen és egyszerűen elkészíthető egészséges nyári makrobiotikus saláták receptjeit osztom majd meg.

 

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan kommentelj vagy oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotikáról akkor iratkozz fel hírlevelemre.

Megosztani a képernyő jobb oldalán található közösségi média ikonokkal lehet. MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Share This