A makrobiotikus nyári saláták jellemzői

 

A salátáknak a makrobiotikában elfoglalt szerepéről már egy korábbi posztban írtam. Itt az ideje, hogy bemutassak egy egyszerű, de igazán egészséges nyári saláta receptet.

A makrobiotikába a nyári salátákra és savanyúságokra a könnyed és gyors elkészítés jellemző. Azonban évszakoként más jellemzi őket. Egy savanyúság minél tovább van erjesztve (fermentálva), érlelve sóban, annál nagyobb segítség nyújt a nehezebb ételek emésztésében.

Ezért télen a savanyú káposzta (ami egy hónapig van érlelve), nagy segítség, mert több sóval (melegítő hatás) és olajjal („elégetésével” több hőhöz jut a szervezet) készítjük a melegítő hatású ételeket.

Ezek több emésztő enzimet tartalmaznak és ezzel segítik a nehezebb ételek emésztését. Nyáron könnyedebb főzési módokat és könnyű ételeket fogyasztunk, ahol az ételeket is rövidebb ideig főzzük.

Ez azt jelenti, hogy kevesebb sót és olajat használunk, így az emésztése is egyszerűbb ezeknek az ételeknek.

 

Nyári gyors prés saláták

 

A nyári makrobiotikus saláták legtipikusabb képviselője.

Lényegük, hogy a kellően előkészített zöldségekhez hozzáadjuk a savanyító anyagot és nyomás alá helyezzük. 2-3 óra és 2-3 nap közötti ideig hagyjuk ilyen körülmények között.

 

makrobiotika_kaposztasalata

Makrobiotikus gyors prés lilakáposzta saláta

 

Minél tovább áll a zöldség a présben, annál sósabb és savanyúbb lesz. Vegyük ki, nyomjuk ki a felesleges folyadékot, vagy ha túl sós, akkor hideg vízzel mossuk ki és máris kész a tálalásra.

Elkészítésükhöz az összes főzésen kívül megmaradt zöldséget vékonyra szeleteljük, majd rétegezve egy keverőtálba vagy egy jénai üveg tálba tesszük.

 

Néhány zöldség variáció:

– sárgarépa, karfiol, fejes káposzta

– lila hagyma, uborka

– piros retek, jégcsap retek, sárgarépa

– fejes káposzta, lila hagyma és alma szeletek

 

Rétegenként kicsi sót teszünk rá és a zöldségek tetejére súlyt teszünk úgy, hogy először kistányért és a kistányér tetejére pl. egy palackot, amiben víz van.

Lehet kapni saláta prést (az alábbi képen látható) aminek a tartály tetején rugó nyomja le a feldarabolt salátának valót. De ilyen eszköz nélkül is lehet kiváló salátát készíteni.

 

gyors_pres_salata_keszito

Gyors prés saláta készítő

 

Már 20 perc múlva a só összehúzó hatása a növények sejtjeiből kipréseli a vizet, és sós vízben erjesztődnek a vékonyra szeletelt zöldségek.

Ez már más, mint a teljesen nyers zöldség, amit éppen a földből húzunk ki vagy szedünk fel. A makrobiotikában a saláta savanyú-saláta félét is jelent. Nemcsak a zöld saláta növényt.

Ahogy már említettem ha nagyon megsóztuk, akkor mossuk ki belőle az extra sót. Hűtőszekrényben egy-két napig tudjuk tárolni. Tanácsom, hogy ne készítsünk nagyon sokat egyszerre, inkább csak annyit, amit 1-2 étkezés során el tudunk fogyasztani.

 

makrobiotika_gyors_pres_uborka.

Makrobiotikus gyors prés uborka saláta

 

Szintén javaslom, hogy nem kell egyszerre sokat enni belőle. Elég néhány evőkanállal a főfogáshoz az étkezés végén. Csak zöldség saláták fogyasztása nem elég

Rosszul gondolja az, aki úgy dönt, hogy vacsora helyett különböző salátaféléket, tehát nyers zöldségekből összevágott fogást fogyaszt. Ez nem étel önmagában. Ez optimális esetben ugyanis a főfogásnak csak az 5 %-a, ami az emésztésünket hívatott segíteni.

A szervezetnek bármi, amit elfogyasztunk fel kell dolgoznia, hogy a fehérjét, szénhidrátot és a többi a működésünkhez fontos anyagot előtudja állítani. Csak zöldségből ez elég nehéz, mert a nehéz cellulóz rostok emésztéséhez nincs meg a megfelelő szervünk (bendő).

 

makrobiotika_sos_vizes_uborka_savanyusag

Egy hetes sós vizes uborka savanyúság

 

Egy egészséges étrendnél a főfogás valamilyen gabonából készült alap. Ehhez adunk növényi fehérjéket (bab, lencse, borsó). Végül zöldség fogással és savanyú-salátával egészítjük ki.

A mai modern saláta félékhez tesznek mindenféle nehéz olajos, tejtermékes önteteket és cukrot. Ezzel nem tud mit kezdeni a szervezet, csak terheljük vele azt.

 

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan kommentelj vagy oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotikáról akkor iratkozz fel hírlevelemre.

Megosztani a képernyő jobb oldalán található közösségi média ikonokkal lehet.

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Share This