Egészségünk érdekében a makrobiotikus étrend mellett az is fontos, hogy miként rágjuk meg a falatokat.

Habár ez egy igen fontos téma, ennek megfelelő technikáját sajnos nem igazán ismerik az emberek. Pedig igazolt az emésztést támogató hatása, valamint az, hogy ezáltal jobban tudjuk élvezni az ételeket.

Szerencsére a technikája könnyen megtanulható és használható.

A „Rágni vagy nem rágni” című könyvemben jóval bővebben írok erről az elfeledett, de alapvető témáról. Bemutatom annak történetét, a fiziológiáját, továbbá az egészségre gyakorolt kedvező hatását.

 

Miért fontos a helyes rágás?

 

A szájban az emésztő enzimeket aktiválja. Nyál képződik, ami alapvető ahhoz, hogy az emésztő szerveink az ételt lebontsák, majd a vékonybélben megemésszék. Az így kinyert tápanyagokat a véráramon és egyéb csatornákon át a test hasznosítja.

Összekeveri az ételt az enzimekben gazdag nyállal és véd az ételben lévő baktériumoktól, vírusoktól, egyéb mikroorganizmusoktól, vegyi anyagoktól és mérgektől.

Az állkapocs mozgása stimulálja a vérkeringést. Ezáltal több vér jut az izmokhoz ezzel pedig fokozódik a vérkeringés a testben.

Az alapos rágással a vér lúgosabbá és erősebbé válik.

 

Hogyan rágjunk?

 

A rágás nagymértékben egyéni mivel számos tényező befolyásolhatja (pl. a kulturális és szociális háttér, az életkor, a nem, az egészségi állapot stb.). Ahogy nincs egy olyan étrend, amelyik mindenhol és minden ember számára megfelelő volna, úgy ennek sincs egyféle útja.

Az egész főtt gabonaszemek állnak minden makrobiotikus étel középpontjában. Ezért én ebből a szemszögből magyarázom el a dolgot. A szénhidrátok emésztése a szájban kezdődik. Így alapos rágásuk és elkeverésük a nyállal, az egész étkezés folyamán fontos az egyéb, a gabonák mellett fogyasztott részekkel együtt.

Vegyünk egy falat ételt a szánkba, majd rágással mozgassuk a falatot körbe vagy spirál alakban. Ezt végezzük az óramutató járásával ellentétes, illetve megegyező irányba is.

A rágás és a falat forgatása közben számoljunk magunkban. Ez különösen kezdetben, a szokás berögzülésének időszakában segít saját sebességünk és ritmusunk kialakításában.

Kezdjünk a gabona falatokat tízszer rágni, amit fokozatosan növeljünk húszra, és így tovább akár ötvenig vagy ezen is túl. Normál körülmények között ez 25 és 50 között az ideális.

Miután alaposan megrágtuk és lenyeltük a falatot, vehetünk egy újabb adagot a szánkba.

A folyadékokat is alaposan keverjük össze a nyálunkkal, mielőtt lenyelünk egy kortyot, ez megkönnyíti az emésztést.

A nyál enyhén sós és lúgos. Amikor nincs lehetőségünk szakszerű, jó minőségű ételt fogyasztani, a nem megfelelő minőségű ételt az alapos rágással át tudjuk alakítani, és káros hatását kompenzálni tudjuk ezáltal. Folyékony állagban lenyelt étel megakadályozhatja a reflux és más tápcsatorna panasz kialakulását.

 

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan kommentelj vagy oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotika tudományáról, akkor iratkozz fel hírlevelemre.

Share This