A táplálékallergia sokak életét keseríti meg, mivel gluténra, tejtermékekre, tojásra, cukorra, szójára vagy olajos magvakra érzékenyek. Sőt, közöttük vannak vegán szemléletűek is. Felmerül a kérdés, hogy ilyen esetben mit ehetnek azok, aki érintettek ebben. A megoldás a makrobiotikus étrendben található meg.

Táplálékallergia típusok

A mai modern és gyors életünknek köszönhetően számos allergia fajta keserítheti életünket.

Étel (táplálék) allergiáról, akkor beszélünk, amikor az immunrendszer téves választ ad valamilyen ártalmatlan élelmiszerrel szemben. A szervezet védekező rendszere úgy reagál bizonyos táplálékfélékre – pl. földimogyoró -, mintha azok károsak volnának. Ebben az esetben élethosszig tartóan gondosan el kell kerülnünk az allergiát okozó alapanyagokból készült ételeket (glutén, tejtermék, tojás, olajos magvak, szója).

Ételintolerancia esetén a táplálékot lebontó enzimek mennyisége csökkent, vagy teljesen hiányoznak. Így bizonyos tápanyagokat a szervezet nem képes megemészteni. Ez egyfajta felszívódási zavar, nincs immunreakció a hátterében, az emésztőrendszer túlérzékenyen reagál az adott élelmiszerre. 

gluténérzékenység cöliákia (lisztérzékenység) olyan autoimmun megbetegedés, ahol a vékonybél nyálkahártyája sorvad. Ez együtt jár számos gyomor-bélrendszeren kívüli tünettel és társbetegségekkel.

laktóz intolerancia esetében a laktóz (a tejben és a tejtermékekben fordul elő) nem emésztődik meg, nem szívódik fel, így halad tovább a vastagbélben. 

Szerencsére a fenti allergiákra van természetes megoldás: akiknek panaszaik vannak, azoknak a glutén és mindenmentes makrobiotikus étrend segítheti a hiányállapotok nélküli, panaszmentes, energiával teli életet.

A gluténmentes variációjú makrobiotikus étrend előnyei

Akik megtapasztalták a biztonságosan összeállított makrobiotikus táplálkozás előnyeit, azok a következőkről számoltak be:

  • nincs reggeli krónikus fáradtság,
  • migrénes fejfájás,
  • bőrük látványosan megszépült, nincs akne, ekcéma visszaszorult,
  • nincs már hastáji fájdalom,
  • megszűnt hasmenés, hányinger,
  • elmúlt a puffadás panasz,
  • reflux a múlté,
  • nincs már csak normális izzadás,
  • rendeződött a szemhéj ödéma,
  • megszabadult a felső légúti tünetektől (orrfolyás, orrdugulás),
  • energiával telve tölti a mindennapokat, nincs fáradékonyság, 
  • remekül alszik
  • és az ízületi fájdalmak a múlté.

makrobitoikus vegán (makrovegán) gluténmentes étrend eleve nem tartalmaz: semmilyen tej és tejterméket, sertéshúst, marhahúst, baromfihúst, feldolgozott pácolt húsokat, adalékanyagot, konzerválószereket, mesterséges ételszínezékeket, tengeri állatokat, halakat, kagylókat, tojást, sajtokat, mézet, cukrot, mesterséges édesítőket, élesztőt, fehér lisztet, fehér rizst, fekete rizst, vadrizst, ipari szója termékeket (lap, kocka, granulátum, szójaliszt), földimogyorót, paradicsomot, paprikát, búzát, rozst, árpát, gluténes gabonakávét, szejtánt, árpa maláta szirupot, árpa miszót, kávét, fekete teát és kakaót.  

A mindenmentes biztonságos alapanyagok közé tartoznak a gluténmentes gabonák (rizs,köles, hajdina,kukorica, cirok, amarant, quinoa), a növényi fehérjék (csicsieriborsó, barnarizs, lencsék, babfélék). A lassú felszívódó szénhidrátok, mint a gabonák és a növényi fehérjék együttes fogyasztásából kapjuk azt az energiát, ami a hiányállapotok elkerülését eredményezi.

Gluténmentes alapanyagok a makrobiotikus étrendhez
Gluténmentes alapanyagok a makrobiotikus étrendhez

Tőlem gyakran megkérdezik, hogy a makrobiotikus táplálkozás miatt van-e valamilyen hiányállapotom? Hogyan lehet glutén, tejtermék-, tojás-, szója-, olajos mag és diómentesen étkezni hiányállapotok nélkül? 

A világban milliók követik ezt a fajta étrendet, és egészségben élnek. Én közel 20 éve teljesen egészségesen életerővel telve élem újra az életemet ennek a tudományának köszönhetően. Gyakran a mindenmentes ételek adják az egészséges táplálkozás alapját. Ezek adnak biztonságot a hiányállapotok nélküli, életerővel teli mindennapokhoz a mai elkényelmesedett világunkban.

Ha a táplálékallergia érint téged, és ezért komolyabban érdekel ez az étrend, akkor az alábbiakat tudom ajánlani:

Tanfolyamok:

  • Online alapozó Makrobiotika főzősuli – megismertet a biztonságos alapanyagokkal, heti menüvel és étel receptekkel. Szép fotókkal láttatja a természetes alapanyagból készült fogásokat. Teljesen kezdőknek javasolt akik most hozták meg a döntést az életmód és étkezési szokásaik megváltoztatására.
  • Tejterméket helyettesítő tanfolyam – a gyermekkorunkban megszokott tejfölös, túrós, tejes ételek mentes, egészséges változatait tartalmazzák. Több mint 40 recepttel.

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotika tudományáról, akkor iratkozz fel hírlevelemre.

Share This