Sok 40 év feletti nő szenved különböző gyomor panaszokban (reflux, gyomorfekély, gyomorhurut, gyomorégés, gyomorrák stb). Ezeknek a kialakulásának az egyik legfontosabb oka a helytelen táplálkozás. 

Szerencsére a megelőzés és a felépülés támogatható szakszerű étrenddel. Ez jó hír, mert így saját magunk tudunk a gyomor egészségéért, a felépülésünk támogatásáért tenni a táplálkozási szokásaink megváltoztatásával. Ez remekül kiegészíti az orvosi kezelést. Tehát érdemes késlekedés nélkül azonnal tenni a gyomrunk egészségének a védelméért. 

Mik okozhatnak problémát?

A panaszok kialakulásának számos oka lehet. Ilyen például, hogy elfelejtettünk rágni. De az is közre játszhat, hogy rendszeresen a gyorséttermek ételeit, vagy félig kész tartósítószerrel, állományjavítóval, színezékkel teli élelmiszeripari gyártmányokat fogyasztunk.

Egyoldalúvá vált a táplálkozásunk, függővé váltunk olyan ételek iránt, amelyek károsak az egészségünkre, a gyomrunknak panaszokat okozva. Végtelenül leegyszerűsödött a konyha kultúra.  Arra törekszünk, hogy a leggyorsabban elkészíthető „ételféleségek” kerüljenek az asztalra. Például a legkárosabb a tejfölös sajtos tészta. 10 perc alatt kifőzött tésztára ráreszelni sajtot és a tetejére ráborítani egy pohár tejfölt. Ez nem étel! Hatalmas csapás a gyomornak és az egész szervezetünknek!

Ezek az étkezésünkre kitalált furcsa, gyors megoldások lehetőséget adnak a betegséget okozó baktériumoknak, vírusoknak és gombáknak a túlzott elszaporodásához. A nem hasznos baktériumoknak, gombáknak és vírusoknak további gyarapodásához hozzájárulnak az ezekre a káros ételekre elfogyasztott rossz minőségű:

  • desszertek,
  • torták,
  • sütemények,
  • fagylaltok,
  • cukros italok rendszeres napi fogyasztásával.

Sajnos ezzel intenzíven folyamatosan károsítva magunkat! 

Brokkoli leves
Brokkoli leves

9 tipp, amivel megelőzheted a gyomor panaszaidat vagy támogathatod a felépülését

1.  Tartózkodj minden tejtermék fogyasztásától kompromisszum nélkül, azaz sajt, tejföl, túró, tejszín, jégkrém, joghurt, kefir stb.

2.  A gyorsfelszívódású cukrok helyett (kristálycukor, porcukor, méz, nádcukor, barnacukor) a lassú felszívódású lehetőleg gabona alapú édesítőt használjál, mint pl. a rizsszirup, árpa maláta szirup (gluténra érzékenyek az árpa maláta szirupot ne használják).

3.  A száraz, nedvességgel szinte alig rendelkező pirítós, vagy puffasztott termékek elfogyasztása reggeli étkezés első indításakor nagyon káros. 

4.  A gyomornak fontos, hogy lágy, sok nedvességgel rendelkező szénhidrát tartalmú étel – lágy kása – és sós zöldségleves legyen az első étkezése a napnak.

5.  Gyorsan elkészíthető, egyszerű sós, meleg zöldséglevessel indítsad a napi étkezést.

6.  Lágyra főzött gabonakásával folytasd a reggeli első étkezésed a leves után. Például kerekszemű barnarizs kása, köleskása, hajdinakása, kukoricakása (puliszka). Ezek gluténmentes gabona alapanyagúak. Akik nem érzékenyek a gluténra, azok árpakását is fogyaszthatnak.

7.  Édességet inkább ebéd és vacsora között fogyasszunk, vagy étkezés után legalább 2 óra elteltével.

8.  Nyers gyümölcsöket is javasolt ebéd és vacsora között fogyasztani. Amikor panasz van, akkor javasolt a nyers gyümölcsöt blansírozva (pár percre a fajtájától függően forró, lobogó vízbe mártjuk) fogyasztani. Így megtartja a vitamin tartalmát, de mégsem nyers és nem savasít annyira, könnyebb emészteni.

9.  Az igazi gyomortartalom, az amikor az ételt alaposan megrágva, nyállal jól elkeverve, folyékony állapotban nyeljük le. Ez a normális gyomor tartalom!  A nem megfelelően megrágott, nyál nélkül lenyelt falatok megnehezítik a gyomor munkáját.

A gyomor fő feladata a fehérjék emésztése és a gyomorsav termelése. A megfelelően megrágott étel nélkül több gyomorsavra van szükség az emésztéshez. Az egész emésztési folyamat megnehezítve indul.

Segítsünk a gyomornak a feladatát könnyen elvégezni a megfelelő napi első étkezéssel és az ételek alapos megrágásával.

Ha érdekel a téma, akkor gyere el csütörtökön az ingyenes élő Facebook főzőiskolára, ahol a téma a következő lesz: Reflux és a gyomor különböző panaszai, illetve amit a megelőzéséért és a felépülésért tehetsz a helyes táplálkozással. Időpont: Február 25. (csütörtök), 19 órától!

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotika tudományáról, akkor iratkozz fel hírlevelemre.

Share This