Makrobiotikus javaslatok a szervezet megfelelő sav-lúg egyensúlyának kialakítására

 

Már a makrobiotika első tanítói is tisztában voltak azzal, hogy a sav – lúg egyensúly az elfogyasztott ételekben kulcsfontosságú, a jó egészséghez gyökeresen hozzájárul.

Az egész, élő ételeken alapuló táplálékok egy része, mint például a lencse, savasító hatást gyakorol a testünkre, míg a zöldségfélék és a gyümölcsök egy része lúgosító hatásúak. Ezért fontos a zöldségfélék fogyasztása megfelelő arányban minden nap.

Ha halat, tejterméket, húst adunk ehhez napi szinten, akkor elsavasodik a testünk, sóvárgunk a lúgos ételek iránt.

A városi életmód erős stressz hatása, az ócska gyorsételek, a dohányzás és az alkohol még jobban elsavasítanak bennünket, az elsavasodás pedig általánosan rossz egészséghez vezet.

Lúgosító hatású ételek fogyasztásakor a testünk ásványi anyagokat tárol, savas ételek fogyasztásakor pedig elhasználja ezeket az ásványi anyagokat az egyensúly helyrehozására.

Az ásványi anyagokat, mint például a foszfort, ilyenkor a csontokból vonja el a test, ami csontritkuláshoz vezethet, sőt súlyosbodhat ízületi gyulladással is.

A test általános elsavasodása növeli a rák, a fejfájás kockázatát és csökkenti az ellenállást a fertőzésekkel szemben.

 

Az sav – lúg egyensúly létrehozása

 

A testünk számára könnyebb a folyamatos egyensúlyt megtartani, ha olyan ételekkel tápláljuk, amelyek a sav – lúg egyensúly szempontjából semlegesek, enyhén savasak vagy lúgosak, mint ha a szélsőségek között ingadozva kell állandóan kibillenő egyensúlyt teremteni.

A sav – lúg egyensúlyt segítő étkezéshez szükséges az alapanyagok ismerete ilyen szempontból. A táblázat tartalmazza a semleges és enyhén savasító vagy lúgosító ételeket, mégse fogyasszuk ezeket kizárólagosan, hanem az élő, teljes, makrobiotikus alapanyagok széles választékát kombináljuk a főzési módokkal a pillanatnyi állapot, környezeti hatások figyelembevételével.

 

Lúgosító hatású ételek, alapanyagok

Erősen lúgosító hatásúak

Közepesen lúgosító hatásúak

Enyhén lúgosító hatásúak

szárzeller, petrezselyem zöld, vizitorma,

agar-agar, kuzu, tengeri füvek

datolya, mangó, füge, citrom, zöld citrom, sárgadinnye, görögdinnye, mag nélküli szőlő, papaya,

gyógynövény teák nagy része

 

friss zöld babfélék, cékla, brokkoli, fejes káposzta, csírák, spárga, fejes saláta, fokhagyma, karfiol, mángold levél, jégcsapretek, leveles kel, fejes saláta, borsó, paprika, burgonya héjastól, édesburgonya, sütőtök, retek, nyári tök, csöves kukorica, fehérrépa, shiitake gomba, avokádó

mandula,

alma ecet, umeboshi szilva és paszta, karob, friss gyömbér,

alma, málna, eper, körte, sárgabarack, nektarin, őszibarack, kivi, golgotavirág gyümölcse, ananász, datolya, friss füge, érett banán, grépfrút, szőlő

frissen facsart zöldség és gyümölcslé a csoportból, bancha tea, zöld tea,

 

köles, hajdina, csíráztatott gabonák, vadrizs

articsóka, retek, padlizsán, kelbimbó, póréhagyma, hagymák, gombák, paradicsom,

szójabab, shoyu, tofu, tempeh, tamari szójaszósz, édes barnarizs ecet, miszó, gesztenye, olívabogyó, olíva olaj, barnarizs szirup, nyers méz, tengeri só, fűszerek, házi savanyúságok,

cseresznye, mandarin, narancs, friss kókusz,

szója tej, nyers kecsketej,

 

Forrás: Sebestyén Szilvia: Makrobiotika a 21. században

 

Savasító hatású ételek, alapanyagok

Semleges hatásúak

Enyhén savasító hatásúak

Közepesen savasító hatásúak

Erősen savasító hatásúak

Olajfélék az olívaolaj kivételével,

Natúr joghurt, savó/aludttej

sótlan vaj, tehéntej, tej szín,

 

spenót,

vesebab,

tökmag, szezámmag

őzhús, vaj,

 

basmanti rizs, barna rizs, korpa, zab, rozs, teljes őrlésű tészta, teljes őrlésű sült tészták, pattogatott kukorica sósan és vajasan, hámozott burgonya, búzakenyér csírával,

száraz babfélék a szója kivételével,

diófélék a mandula kivételével,

pasztörizált méz, fruktóz, melasz, kókuszreszelék, ketchup, organikus mustár, nyers rizs vagy árpa maláta szirup

fekete áfonya, szilva,

hal, sajtfélék, tojás,

rizstej, homogenizált kecsketej,

 

fehér liszt, ebből készült kenyér, sütemények, tészt afélék, finomított gabonapelyhek,

dió, földimogyoró

fehér cukor, csokoládé, finomított tengeri só, ipari ecet, cukrozott pudingpor, joghurt, jégkrém, feldolgozott rizs vagy árpa maláta szirup, kénezett melasz, ipari savanyúságok,

tengeri halak, csirke – bárány – pulyka, sertés – és marha hús,

tőzegáfonya, aszalt szilva, lekvárok,

fekete tea, alkohol, kávé, szénsavas, cukrozott üdítők

 

Forrás: Sebestyén Szilvia: Makrobiotika a 21. században

 

Induljunk ki hasonló arányban a gabonákból és a zöldségekből és ehhez adjunk kiegészítésképpen savasító és lúgosító ételt.

Ha például több halat fogyasztunk, csökkentsük valamennyivel a gabonát és növeljük a lúgosító zöldség és gyümölcs fajták fogyasztását.

A citrom és a mandula forgács nagyon jól illenek a hal mellé.

Ha kávét vagy alkoholt iszunk, párosítsuk őket feltétlenül lúgosító ételekkel.

Az étrendünkben nagyon jó lúgosító hatású, napi fogyasztásra ajánlott gyógyító étel a miszó leves, sokféle földi és tengeri zöldséggel variálva változatos lehet minden nap.

 

Makrobiotikus főétel

 

A gabonák közül a köles a leginkább lúgosító hatású, ennek ilyenkor növelhető a mennyisége a gabonákon belül.

Lúgosítás céljából fogyasszunk friss dinnyét desszertként, főzzünk petrezselymet zöldség ételként, együnk tofut gyakrabban a bab helyett, igyunk kukicha bancha (zöld tea ágból készült, lúgosító teaféle) teát vagy megfelelő gyógyteákat, frissen facsart zöldség és gyümölcsleveket a lúgos fajtából.

Nehéz egy ilyen táblázatot megbízhatóan összeállítani a savasító és lúgosító hatású ételekről, mert néhány savas étel, mint például a citrom a test sokkal lúgosabb állapotát hozza létre.

A paradicsomot például enyhén lúgosító hatásúnak írtuk, minél érettebb a paradicsom, annál lúgosabb. A paradicsom a gyomorban savat képez, ha a gyomorsav szint alacsony vagy a pajzsmirigy működése rendellenes. Tehát a hatása az egészségi állapotnak, a paradicsom feldolgozottságának és az elfogyasztott étel kombinációknak a függvénye is.

A táblázat segítség ahhoz, hogy az általában fogyasztott napi ételeket be tudjuk sorolni aszerint, hogy savasító vagy lúgosító hatással vannak a testünkre.

Semmiképpen sem jelenti azonban azt, hogy a semleges hatás érdekében a tehéntejet vagy a tejszínt gyakran fogyasszuk, vagy túlzásba vigyük az olajat a táplálkozásban.

Figyeljük meg az táblázatban, hogy a mindennapos táplálkozásban milyen nagy manapság az erősen savasító ételek aránya, ami nagyon sok betegség melegágya.

Az egészséges sav – lúg egyensúlyt a testünkben hosszú távon a makrobiotikus alapanyagok változatos elkészítésével és rendszeres fogyasztásával hozzuk létre és nem a modern világ mindennapi, ipari ételeivel. Az egészséges életet hozó választáshoz fontos ennek az egyensúlya is, de nem elég csak az ételek lúgosító vagy savasító hatását figyelembe venni.

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan kommentelj vagy oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotikáról akkor iratkozz fel hírlevelemre.

 Megosztani a képernyő jobb oldalán található közösségi média ikonokkal lehet.

MentésMentés

Share This