Az általános makrobiotikus étrend fő arányai – napi és kiegészítő ételei

 

Az általános makrobiotikus étrenddel csökkenthető vagy megszüntethető a civilizációs betegségek: elhízás, emésztőrendszeri, mozgásszervi, szív és érrendszeri problémák, rák, fizikai, érzelmi és mentális rendellenségek és allergiák (pl. gluténallergia).

Mint ahogy azt már a makrobiotikával foglalkozó sorozatomban korábban is írtam, amit megeszünk és iszunk, az hozza létre a vérünket, valamint szerveinket és testünk minden más részét.

Egészségünk szempontjából ezért nagyon fontos megválogatnunk, hogy milyen ételeket fogyasztunk nap mint nap. Azt, hogy mivel tápláljuk szervezetünket.

Ennek ellenére gyakran tapasztalom, hogy sokan ezt nem tekintik a sokféle civilizációs betegség fő okának. Pedig ételeinkkel hatunk testünkre, érzelmeinkre és a napi energiaszintünkre is.

Éppen ezért az alábbiakban bemutatom, hogy a makrobiotikus táplálkozási rendszerben (a mérsékelt éghajlati övben) melyek az étrend fő arányai.

 

A napi alapételek fajtái és aránya

 

  • 40-60 % egész, teljes értékű bio gabonák és gabona termékek

barnarizs, árpa, köles, búza, kukorica, rozs, zab, hajdina, alkalmanként a gabona termékek

  • 20-30 % zöldségfélék

vízben főzve, blansírozva, párolva, gőzölve, pirítva, dinsztelve, különféle vágási technikákkal előkészítve és savanyítva

  • 5-15 % hüvelyesek és babtermékek

bab- borsó-, lencsefélék és hagyományos, természetes szójabab termékek

  • 5 % a levesek aránya

napi 1-2 tányérral, zöldségekkel, gabonákkal, babfélékkel, miszóval, szójaszóssal készítve

 

makrobiotikus-foetel

 

A kiegészítő ételek fajtái és mennyisége

 

Itt szeretnék egy kis magyarázatot adni az alkalmazást illetően. 3 fogalom jelentését kell figyelembe venni:

Rendszeresen – heti 5-7 alaklom

Alkalmanként – heti 2-3 alkalommal

Ritkán – havi 1-3 alakalommal

 

  • Makrobiotikus italok

bancha szár tea, pirított gabona ital, gabonakávé, gyógyitalok, stb., rendszeresen vagy alkalmanként, napi 1-3 pohárral a fajtától, az ételektől és az állapottól függően, változatosan

  • Fűszerek és ízesítők

rendszeresen naponta, kávéskanálnyi vagy ennél kisebb, csipetnyi mennyiségben a fajtától függően

  • Helyi mag és diófélék

szezámmag, mandula, tökmag, napraforgómag stb. rendszeresen, napi 2-3 teáskanál mennyiségben.

  • Tengeri füvek

rendszeresen/alkalmanként, heti 1-4 alkalommal, egyszerre kis mennyiségben

  • Helyben termett idénygyümölcsök frissen, tárolt vagy aszalt formában

hideg időszakban alkalmanként, heti 1-2 alkalommal inkább főzve, meleg időben rendszeresen, nyersen is.

  • Fehér húsú, nem zsíros édesvízi halak

alkalmanként, heti 1-3 alkalommal egy-egy szeletet A napi ételeket készítsük el változatosan vágva és sokféle főzési móddal (erről majd későbbi bejegyzésemben fogok írni). Variáljuk egymással őket az alkalmanként és ritkábban fogyasztottakkal, valamint ízesítsük természetes fűszerekkel és ízesítőkkel.

A következő részben a makrobiotikus táplálkozás 9 fő alapelvét mutatom be.

Ha tetszett blogbejegyzésem, nyugodtan kommentelj vagy oszd meg ismerőseiddel, de ha többet akarsz megtudni a makrobiotikáról akkor iratkozz fel hírlevelemre.

Megosztani a képernyő jobb oldalán található közösségi média ikonokkal lehet.

Share This